Teatermaskinen

teatermaskinen1

 

Ett internationellt kulturhus mitt i glesbygden – det är vad Teatermaskinen skapar i skogarna utanför Riddarhyttan. Följ med till Quatrohelixmaskinen där allt är i rörelse.

Vi svänger av Fagerstavägen och passerar skrotbilsbelamrade villaträdgårdar, övergivna gruvlavar och en naken skidbacke. Allt är stilla. Men så plötsligt: ett rytmiskt ljud, avlägsna hammarslag som ekar över nejden. Granskogen glesnar. Vi är i Skräppbo. På en höjd, med utsikt över sjön Skildammen, tornar en rektangulär jättebyggnad upp sig. Inuti funkisschabraket står en rödmålad skola från tidigt 1900-tal. Vi stannar bilen och betraktar den surrealistiska scenen. I en lift på den leriga uppfarten håller skådespelaren Hannes Olsson – med hjälp av författaren Johan Jönsson i Adidasbyxor och Teatermaskinens konstnärlige ledare Jonas Engman i svart hatt – på att sätta några av byggnadens fasadrutor på plats. Efter ett års intensivt byggarbete börjar Quatrohelixmaskinen, som Teatermaskinen kallar sin skapelse, anta färdig form. Men hur kommer det sig egentligen att det står ett Bauhausinspirerat kulturhus här, mitt ute på den västmanländska landsbygden?

På en efterfest i samband med ett internationellt scenkonstseminarium i Milano 2004 fick Teatermaskinens vd Berit Engman och producent Anders Olsson syn på en kortsnaggad, lätt grånad man som satt nedsjunken i en saccosäck. Han presenterade sig som Axel Tangerding och berättade att han var regissör och arkitekt. Eftersom Teatermaskinen – som repeterade i den nedlagda folkskolan i Skräppbo – var i behov av en större lokal föddes idén att ta hjälp av Tangerding för att skapa något nytt. Den tyske arkitekten bjöds till Riddarhyttan och visionerna antog allt mer excentriska former.

– Från början tänkte vi bara bygga ut lite, men det blev ju stort utav bara helvete, säger Jonas Engman, när han guidar oss runt i de spatiösa lokalerna.

Att det skulle bli en utdragen process med svindlande turer och ett par svårtuggade byråkratikarameller kom inte som någon överraskning, berättar producenten och byggledaren Anders Olsson. Men den här vinterdagen, nästan åtta år efter mötet med Tangerding i Milano, återstår det bara veckor innan Quatrohelixmaskinen kan börja användas.

– Vi är jävligt bra på att göra det vi säger att vi ska göra, säger Anders Olsson.

Med hjälp av ideella krafter och en mängd lokala entreprenörer har Teatermaskinens medlemmar – samtidigt som de upprätthållit den ordinarie scenkonstverksamheten – färdigställt den nästan 1 400 kvadratmeter stora byggnaden i stål, plåt, glas och trä. Huset består av tre avdelningar: en verkstad med utrymme för klubbverksamhet, en 400 kvadratmeter stor ”teaterkub” med scen, läktare och tio meter i takhöjd, samt en experimentdel där det ska byggas våningsplan med plats för rum där Teatermaskinens gäster kan arbeta. Förutom att byggnaden ska bli permanent spelplats för Teatermaskinen är det tänkt att Quatrohelixmaskinen även ska bli en nod för internationella scenkonstgrupper, konstnärer, musiker och forskare; en knutpunkt dit människor med ”nya tankar och nya idéer” kan komma för att arbeta. Teatermaskinen har redan en omfattande residensverksamhet. Vid en laptop i ett svartmålat rum i den gamla skolbyggnaden sitter Yohanna Idha och äter fläsklägg och rotmos. Dagen före vårt besök utsågs hon till ”Årets skådespelerska” vid Stockholm filmfestival för sin huvudroll i Levan Akins film ”Katinkas kalas”. Yohanna Idha har samarbetat med Teatermaskinen i två år. Sedan i somras har hon bott och jobbat i Riddarhyttan, bland annat med monologen ”En dum blondin”. Flytten till Västmanland har påverkat henne på flera plan.

– Här kan jag njuta av teatern och vara mer avslappnad än i Stockholm. När man najar armering tills händerna havererar är det svårt att vara verklighetsfrånvänd, säger hon.

Teatermaskinen bildades 1997. Berit Engman, Jonas Engman och Johan Jönsson har alla varit med sedan starten. Gruppen, som idag består av ett 20-tal medlemmar, har producerat ett 25-tal verk – allt ifrån experimentell och politisk teater till bygdeanknutna mastodontuppsättningar. Teatermaskinen turnerar regelbundet i Sverige och Europa. Men basen har alltid varit i Riddarhyttan.

Nere vid sjön står vd:n Berit Engman och betraktar Quatrohelixmaskinen på avstånd. Hon berättar att Riddarhyttan, i och med gruvdriften, länge har varit en plats med ett stort inflöde av folk. En tradition som Teatermaskinen nu för vidare.

– Det här kommer att bli en smältdegel. Jag ska jobba för att få hit toppeliten, säger hon.

Att Teatermaskinen valde att bygga Quatrohelixmaskinen i Skräppbo, långt ifrån storstädernas kulturella kotterier, var en självklarhet. Men också ett statement mot den, i Anders Olssons tycke, märkliga uppfattningen om centrum och periferi.

– Det går att göra vad som helst var som helst. Sen känns det såklart skithäftigt att bygga just här, i en trakt där min släkt har bott i 700 år, säger han.

Vi har slagit oss ned i skolbyggnadens bibliotek. Jag frågar Anders Olsson vad han tror kommer att hända i Quatrohelixmaskinen om fem år. Han lutar huvudet mot handflatan, spottar ut snusen och fimpar cigaretten mot dosans lock. Sedan sitter han tyst i några sekunder.

– Någon teatergrupp repar i kuben, andra bygger hus uppe i skogen. I verkstaden sitter en forskare och skriver avhandling i genusvetenskap. Några är ute och fiskar i sjön och så kommer det en äldre man som köper ett glas vin och letar upp en gammal bok om bygden, säger han.

När Quatrohelixmaskinen är klar finns det mängder av planerade projekt som väntar på att realiseras. Ett av dem är amfiteatern nere vid sjön.

– Vi ska aldrig sluta bygga, för då har vi bara gjort ett monument och kommer att sitta här som några jävla institutionsidioter, säger Anders Olsson.

Mörkret faller. För första gången på flera dagar är himlen över Västmanland stjärnklar. Det lyser inifrån folkskolan. Svetslopporna flammar. Det är torsdagskväll i Skräppbo och allt är i rörelse.

Text: Johan Joelsson

Bilder: Jonatan Jacobson

 

teatermaskinen2

 

teatermaskinen3

 

teatermaskinen5                teatermaskinen6

 

teatermaskinen4

 

teatermaskinen8

 

teatermaskinen7

 

teatermaskinen9

 

teatermaskinen10

 

teatermaskinen11